Grevci tır şoförleri: “Son euro ödenene kadar hepimiz kalacağız”

Mirkelam

Member
STemuri Sultidze, ailesini yarım yıldan fazla görmedi. Ağustos ayında Polonyalı girişimci Lukasz Mazur’un şoförü olarak göreve başladı ve o zamandan beri aralıksız Avrupa yollarında. Mart ayının sonuna kadar. Gürcü daha sonra Mercedes kamyonunu Hessen’deki Gräfenhausen servis alanına park etti ve bir daha hareket ettirmedi. Sultidze, kendisine hak ettiği ücreti ödemeyen işverenine karşı greve gidiyor.

Sultidze ile birlikte Gürcistan ve Özbekistan’dan 60’tan fazla sürücü haftalardır dinlenme noktasında grevde. Almanya ve Polonya’nın bile ötesinde manşetlere taşınan bir protesto. 35 yaşındaki Gürcü, sesinde kararlılık ve kollarını kavuşturmuş bir tavırla, “Adil maaşımızdan başka bir şey istemiyoruz” diyor.

Şoförler, işverenlerini önce haksız yere maaşları kesmekle, sonra da maaşları tamamen kesmekle suçluyor. Sendikacılar yıllardır, özellikle Polonya’dan birçok nakliye komisyoncusunun iş modelinden şikayet ediyorlar: AB üyesi olmayan ülkelerden şoförleri işe alıyorlar ve sonra ücretlerini düşürmek için her türlü hileye başvuruyorlar.

Sultidze’nin kendisi, dediği gibi, asla Batı Avrupa’da bir sürücü olmak istemedi. “Bundan hoşlanmıyorum.” Aileden aylarca uzakta, biraz dinlenip sıkı çalışma. İki çocuğuyla evde balığa gitmeyi veya avlanmayı tercih ederdi.





Temuri Sultidze (35), Mart ayının sonundan beri Gräfenhausen hizmet bölgesinde grevde.

Kaynak: Jörg Wimalasena

İşletme diplomasına sahip bir mezun Gürcistan’da 300 avro kazanıyor


Ama paraya ihtiyacı var. İşletme mezunu olmasına rağmen Gürcistan’da ayda ancak 300 avro kazanabileceğini söylüyor. Bir daire ve kredilerin ödenmesi gerekiyor. Batı Avrupa’da günde yaklaşık 80 avro maaşlı bir iş başlangıçta kazançlı görünüyor.

“Fair Mobility” sendika ittifakına göre, yalnızca Polonya ve Letonya, 2020’nin sonuna kadar AB üyesi olmayan sürücüler için yaklaşık 170.000 sürücü belgesi verdi. Birçok şirket, kendi ülkelerinde iyi maaşlı iş bulma olasılığı çok az olan işçileri işe alır. Alt yüklenicilerle ödeme yapılan Sultidze gibi insanlar, bazen öngörülen asgari ücretin altında olan ücretler için Alman yollarında binlerce kilometre yol kat ediyor. Gürcü, “Bir Alman şirketi için araba kullanmayı tercih ederim” diyor. “Ama Alman ehliyetim ve Almanca dil bilgim olmadan kimse beni almaz.”


ayrıca oku


Antoni S. birkaç kişisel eşya ile kurduğu sürücü kabininde






Gräfenhausen’deki sürücüler keyfi ve sorunları bildiriyor. İşveren, Polonya zlotisi cinsinden elverişsiz döviz kurlarını kullanarak ve araca verilen en küçük hasar için aşırı onarım maliyeti talep ederek ücretleri düşürmeye çalışıyor. Son maaş kesintisi, sürücüler için bardağı taşıran son damla oldu. Gräfenhausen’de greve gittiler ve maaşlarını almak için kamyonlara el koydular. Sultidze en başından beri oradaydı. Bu onun ilk saldırısı. Diğer çarpıcı sürücülerle birlikte çalışmak ona cesaret veriyor. “Birlikte güçlüyüz” diyor. Ve Alman sendikacılarının ve sürücüleri destekleyen sivil halkın yardımını övüyor. O konuşurken bir meslektaşı, birinin bağışladığı bir avuç dolusu kahve fincanıyla gelir.


IMG_7694 (1)




Gräfenhausen’deki yardım altyapısı iyi gelişmiştir: bölgeden gelen yardımcılar kamyoncuların çamaşırlarını bile yıkar

Kaynak: Jörg Wimalasena

Hollandalı sendikacı grevcileri destekliyor


Şoförlerin önemli bir destekçisi, kendisi de uzun süre kamyon şoförü olarak çalışan ve grevcileri işverenle müzakerelerinde destekleyen Hollandalı sendikacı Edwin Atema’dır. Atema, haftalardır karşı tarafın ödenmemiş hiçbir ödeme olmadığı konusunda ısrar ettiğini söylüyor. Uzlaşmazlığının arkasında Mazur’un hesaplarından şüphelenir. “Şimdi ödersem 700 tır daha durur” diye biliyor. Çünkü şirketteki her sürücü Gräfenhausen’deki protestoyu fark etti ve grevcilerin başarılı olup olmadığını yakından takip ediyor.

Karşı taraf ağır toplar getiriyor. Paskalya’da, görünüşe göre araçları emniyete almak isteyen askeri araçlarda milis benzeri bir grup adam dinlenme alanında belirdi. Dövüş teçhizatı ve emniyet yelekleri ile gelen Polonyalı özel güvenlik güçleri ile kamyoncular arasında isyan çıktı. Sonuç olarak, polis geçici olarak 19 kişiyi tutukladı. Darmstadt Cumhuriyet Savcılığı, diğer şeylerin yanı sıra barışı bozma, zorlamaya teşebbüs ve bedensel zarar iddialarını soruşturuyor.


ayrıca oku


Kırsal arazide yeşil alanlar boyunca asfalt yolda giden kamyonun havadan görünümü.






Sultidze ve silah arkadaşları, hepsi iri yarı adamlar, özgüvenli görünüyorlar ve korkutulmak istemiyorlar. “Korkmuyoruz” diyor. “Almanya’da demokrasi vardır.” Burada işvereninin hiçbir etkisi yoktur. Sürücülerin burada grev yapmasının nedenlerinden biri de bu ve protestolarının etkilenen diğer insanlara da yardımcı olacağını umuyorlar. Sultidze, “Gelecekte diğer sürücülerin artık istismar edilmemesi için burada da grevdeyiz” diyor.

Sürücüler Polonyalı işverenle görüntülü görüşme yoluyla pazarlık yapıyor


Sürücüler, gevşek haberci tanıdıklarının son birkaç hafta içinde birbirine sıkı sıkıya bağlı bir topluluk haline geldiğini söylüyor. Günler iskambil oynayarak ve ev hakkında konuşarak geçer. Destek altyapısı iyi gelişmiştir. Servis alanında duş alıyorsunuz, bir kamyon “halkın mutfağına” dönüştürüldü. Yerel yardımcılar kamyoncuların çamaşırlarını bile yıkıyor. Ve Almanya çapında medya raporu. Konuştuğunuz herkes desteğiniz için teşekkür ediyor.


IMG_7707




Bir kamyonun römorkundaki mobil müzakere merkezi

Kaynak: Jörg Wimalasena


Ve görünüşe göre Mazur ile müzakerelerde bir şeyler oluyor. Doğaçlama yemek vagonunun hemen arkasında, bir kamyon römorku mobil bir müzakere merkezine dönüştürüldü. Sürücüler, ödenmemiş ücretlerin ödenmesi için işverenlerinin muhasebe departmanıyla görüntülü görüşme yoluyla düzenlemeler yapmak üzere küçük bir masanın etrafında oturuyor. Müzakereler her birey için yapılır, ancak her zaman birbirini desteklemek için birlikte oturan birkaç forvet vardır.

Bireysel sürücülere zaten öğleden sonra ödeme yapılır. Römorkun bir duvarında kamyonların plakalarının ve kazanılan avro tutarlarının yazılı olduğu yapışkan notlar var. Mazur’un pes ettiği haberi Cuma günü öğleden sonra “padok”ta da yayıldı. Sendika bilgilerine göre, sürücülerin yarısından biraz azı Cumartesi akşamına kadar maaşlarını vaat etmiş veya almış olacak. Müzakerelerin Pazartesi günü devam etmesi planlanıyor.

Polonya’da “ona bir şey yapabileceklerinden” endişeleniyor


Ancak protesto, bireysel ödemeleri otomatik olarak sona erdirmemelidir. Paralarını Cuma günü alan sürücülerden biri olan Gela Pipia, “Son avro ödenene kadar hepimiz kalıyoruz” diyor. Az önce cep telefonundan ödeme makbuzunu kontrol etti. 4800 Euro alındı. Şirket, maaşını 52 gün boyunca alıkoyduğunu söylüyor. Buna rağmen işvereniyle barışmamıştır.

Tüm meslektaşlarının parasını alması hedefine ulaşıldığında, Pipia sonunda Gürcistan’a ailesinin yanına dönmek, çocuklarına sarılmak, akrabalarını ziyaret etmek ister. Bir daha asla kamyonunu kullanmayacak. Ve protestonun kendisi için olumsuz sonuçları olup olmayacağından emin değil. Halihazırda başka bir işverenle görüşme halinde olmasına rağmen, Polonya’da “ona bir şey yapılabileceğinden” endişe ediyor. Yine de, taahhüdünden pişman değil. Ve Pipia, grev bittikten sonra bile Doğu Avrupa’dan gelen kamyoncuların haklarına bağlı kalmak istiyor. “Başka yerlerdeki meslektaşlarımın grevde olduğunu öğrenirsem, hemen oraya gider ve onları desteklerim.”