Leonardo da Vinci: “Mona Lisa” nın onun hakkındaki detaylarını ne ortaya çıkarıyor?

Mirkelam

Member
Leonardo Da Vinci, cesedi araştırdı, fütüristik cihazlar tasarladı ve dünyanın en popüler tablosunu boyadı. İtalyanlar nasıl bu kadar evrensel bir dahi oldu? Ve onun hakkındaki “Mona Lisa” nın ayrıntılarını ne ortaya çıkarıyor?


“Pardon, bugün sadece bir rezervasyonla.” 2031'den itibaren orijinalinde dünyanın en ünlü resmine bakmak isteyen herkese dayanacak. Fransa Başkanı Emmanuel Macron, Leonardo Da Vinci'nin “Mona Lisa” nın Louvre'da müzenin bodrumunda ve kendi ayrı girişiyle yeni bir salon inşa etmesine karar verdi. Fransızca bilinen resmi “La Joconde” olarak bilinen “La Joconde” olarak bilinen tüm ziyaretçiler, otomobilin Laurence'ın Laurence'ın zaten açıkladı.

Her iki önlem de müzenin geleceğini güvence altına almak için acı ve kesinlikle doğru. “Mona Lisa”, dünyanın her yerinden kitleleri çeken bir mıknatıs. Dört milyon yerine – 1990'larda son büyük yenilemede tahmin edildiği gibi – dokuz milyon ziyaretçi her yıl Louvre'un cam piramidinden akın ediyor. Üçte ikisi kesinlikle yarım bin yıl önce İtalya'da yaşayan Floransa'dan ipek satıcısının gizemli gülümsemesini görmek istiyor. “Mona Lisa” çevresinde düzenlenen iptal bir kültle benzer. Nisan ayında, resimle başa çıkmak için hala birçok iyi neden olması ve yaratıcısı iki bölümlük bir Arte belgeselinin altını çiziyor. Amerikalı film yapımcısı Ken Burns, kızı Sarah Burns ve ortak yazar David McMahon-Leonardo Da Vinci ile bir sanatçı ve evrensel bilginle tanışıyor ve her iki rolün de yakından ilişkili olduğunu gösteriyor.


Leonardo da Vinci, 1452'de Floransa yakınlarındaki bir noterin gayri meşru çocuğu olarak doğdu. Vinci şehrinde (dolayısıyla isim) sağlam bir patchwork ailesinde büyüdü, ancak evlilik dışı doğumundan dolayı noter olamadı. Bunun yerine, çok genç Leonardo zaten ilgisini uyandıran her şeyi ele aldı. Alışılmadık ölçüde, defterlerde kendi düşüncelerini, gözlemlerini, hesaplamalarını ve çizimlerini yaptı. İnternetin genişliğinde bugüne benzer şekilde, Vinci'nin not defterleri Leonardo Da Vincis'deki çok çeşitli ilgi alanlarını karıştırıyor. Konular dallanır, geride kalır ve hiç kapanmadan tekrar alınır – adamın her zaman yüzlerce sekmesi açık olması için.

Uçak makineleri, toplar, zırhlı arabalar


“Leonardo bu dünyanın tüm sorularıyla mücadele ediyor,” diye özetliyor ve Burns'in belgeselinde Leonardo-Amirer Guillermo del Toro. Tam olarak bu bir arada yaşama nedeniyle, bugün eskizler yeni yaratılmış gibi görünüyor. Lonardo'nun kendisi aynı baharı anlatıyor ve insanlar ve planörler tarafından yönlendirilen insanlar tarafından tasarlanıyor. Sanatçı kartlar yaratır, toplar ve zırhlı otomobiller oluşturur, hidrolik sistemleri, notları ve alışveriş listelerini icat eder ve günlük yaşamın geçici anlarını, özellikle de yüz ifadelerini ve jestlerini yakalar.


Bunu sırayla anlamak istiyor. Böylece Leonardo bir zamanlar büyüklüğünde bir omurilik ve onu beyne bağlayan sinirler çizdi. Çünkü sinirlerin hislerimizi ve hareketlerimizi kontrol ettiğini zaten biliyor. Toplamda, Leonardo da Vinci bu tür yaklaşık 7000 yaprak bıraktı. Özellikle, onu hayatı boyunca büyüleyen ve hala çok ince olan hareket fenomenidir. Bir çizim, Leonardo'nun ağzın anatomisini ve özellikle dudakların işleyişini incelediği 1508'den kalma. Diseksiyon yapmak zordur. Ancak “tüm sinirlerden ve onlarla bağlantılı olanlar, Leonardo için en önemlilerdi, dudakları kontrol edenler,” diye özetliyor Leonardo biyografisi Walter Isaacson. Hemen Louvre'daki cam kutusunda anlaşılmaz bir gülümsemeye sahip kadını düşünüyorsunuz.


“Mona Lisa” aslında Leonardo da Vincis çizimleri olmadan akıl almaz. Bu nedenle bu yapraklar, çalışmaları kendi şöhretinin yükünden daha fazla acı çeken Leonardo'ya yeni bir çağdaş erişim bulmanın en iyi yoludur. “Mona Lisa” artık 2025'te orijinalinde neredeyse görülemez, kitleler resmin etrafında kalabalıktır. Ve 2011 yılında “Salvator Mundi” ile daha önce bilinmeyen bir Leonardo ortaya çıktığında, Suudi Crown Prens Muhammed bin Salman'ın 2017'de ödediği aşırı satın alma fiyatı nedeniyle resmin sanatsal sofistike olmasından daha fazla hatırladı. Özellikle çalışmanın gerçekten Üstat'a atanabileceği tartışmalı olduğu için.

“Mona Lisa”? Bir portreden çok daha fazlası


Bununla birlikte, Leonardo da Vinci'nin resimleri henüz sayılmadı. Bir Amerikan talk show'da Ken Burns, “Mona Lisa” nı “duygusallık ve nostalji deniz / nostalji ile kabuklu” olarak nitelendirdi, ancak aynı zamanda “resmin özü” resminin olduğunu vurguladı. Aslında, kurşun beyazla astarlanmış ve sayısız ince renk katmanıyla boyanmış kavak odundan yapılmış kart, bir portreden çok daha fazlasıdır. Kariyerinin başlangıcından bu yana Leonardo, “Mona Lisa” da yoğunlaşan ve bazen de şifreli bulan fenomenler üzerinde çalışıyor. Bu sadece insan yüz ifadelerinin özelliklerini değil, aynı zamanda Leonardo'nun jeoloji işgaliyle bilinen arka plandaki manzarayı da içerir. İtalyan jeolog ve sanat tarihçisi Ann Pizzorusso, Leonardo'nun modelini daha önce yerleştirdiği yeri tanımlamak istiyor: Lecco Lombardiya'daki Como Gölü'ne. Bu durumda, “Mona Lisa” gerçek bir manzaranın portresini de içerecektir.


“Adam,” diye not etti Leonardo da Vinci 1490'ların başında, “eski zamanlarda küçük bir tane olarak tanımlandı ve bu isim oldukça doğru seçildi, çünkü eğer insan toprak, su, hava ve ateşten oluşursa, aynı zamanda Dünya'nın bedeni için de geçerlidir.” İnsan ve Dünya arasındaki bağlantı ilkesi “Mona Lisa” da bulunabilir. Bu yüzden herkes kendilerini görmek isteyecek kadar saçma olmayabilir – resim izleyici için bir ayna ve kozmos için bir pencere olarak uygundur. Çünkü başka bir yerde Leonardo'ya göre: “İnsan dünyanın imajıdır.” Hayatının kırmızı ipliği, evrensel bilgin sanatını araştırma olarak işletmesi ve genellikle pragmatik önceki meslektaşlarından çok daha fazla zaman almasıdır. Santa Maria Delle Grazie'nin Milan Manastırı'ndaki ünlü çalışması “Son Akşam Yemeği” nemli bir duvarda fresk olarak yaratılmadı çünkü Leonardo bu teknoloji için çok yavaş boyadı.

Birkaç yıl sonra Leonardo, Lisa del Giocondo'nun bir portresi ile başladı. Floransa'da Leonardo'nun babasına iş dünyası ve kişisel olarak bağlantılı olan ipek memurunun karısıydı. Ken Burns, “La Gioconda” nı dört saatlik belgeselinde bir onur yeri kabul ediyor ve sonuna kadar öne çıkıyor. Haklı olarak öyle.


77 x 53 santimetrelik resimde Leonardo, ömür boyu uğraştı. Ayrıntılar sadece ayrıntılar değil. Işığın sol üstten tasvir edilenlerin yüzüne düşmesi, oda durumu (arkaya açık bir Loggia) göz önüne alındığında aslında saçma. Bununla birlikte, bu aydınlatma düzenlemesi, Leonardo'nun biyografisi Walter Isaacson'un açıkladığı gibi “ihtiyaç duyduğu konturları ve formları oluşturmak için tüm gölgeleme becerilerini kullanmasına” izin veriyor. Ayrıca, bayanın sağ öğrencisinin soldan biraz daha büyük olduğunu, sağ göz doğrudan ışık kaynağına bakarken, bilimsel olarak doğru görünmüyor. “Ya da biliyordu,” diye soruyor Isaacson, “bu sevinç aynı zamanda öğrencilerin genişlemesini de sağlayabilir ve Lisa'nın bizi izleyicisini görmekten memnun olduğunu doğru öğrencinin daha hızlı açılmasıyla belirtmek istedi mi?”

En çok satan yazar, resmin bireysel detaylarında çok fazla yorumlamayacak kadar akıllıdır. Ancak bunları incelemelisiniz, çünkü ayrıntılar duygu ve fizik arasındaki ilişkiler hakkında bilgi veriyor. Bugün, örneğin, “Mona Lisa” nın gülümsemesinin aslında geçici olduğunu bilirsiniz – gözlerimiz artık ağzınıza odaklanmaz, gülümseme daha netleşir, ona baktınız, kaybolur. Sadece görme ve insan anatomisi ve duyguları hakkında bir şeyler biliyorsanız boyayabilirsiniz. Leonardo da Vinci ile ilgili şaşırtıcı şey, sadece bilgi bulma dürtüsü değil, aynı zamanda kendi icatınızı sınırlamayı reddetmesidir. Bilim dünyaya açılıyor, ancak sanat eseri kendi kurallarına uyuyor.


“Leonardo da Vinci”: İki bölümlü bir Arte portresi Da Vincis, evrensel dehanın etkileyici bir resmini çiziyor. Gönder tarihi: 19 Nisan 2025, Arte Media Kütüphanesi'nde 17 Temmuz'a kadar.