Federal Adalet Divanı, sistem ve araç mükemmel durumda olsa bile, yıkama sırasında meydana gelen hasarlardan araç yıkama operatörlerinin sorumlu olduğuna karar verdi. Sektör açısından sonuçları olan çığır açıcı bir karar.
Bir sürücü arabasını araba yıkamaya doğru sürüyor. Arabayı park ediyor, iniyor ve yıkama işlemine başlıyor. Aniden bir çatlama oluyor ve arka spoyler ayaklarının dibine düşüyor. Adam sistemin operatörüne tazminat davası açıyor. Ardından yıllar süren ve kendisi için mutlu sonuçlanan bir hukuk mücadelesi gelir. Karlsruhe'deki Federal Adalet Divanı'nda (BGH) üçüncü ve son derece mahkemesinde haklı olduğu kanıtlandı.
BGH'nin kararına göre, bir aracın yıkama sırasında hasar görmesi durumunda genel olarak araba yıkama kuruluşları sorumlu olmalıdır. Karlsruhe'deki jüri üyelerine göre bunun için belirleyici faktör, otomobilin standart olması ve uygun donanıma sahip olması. Örneğin, ayarlanmamış veya daha önce hasar görmemiş olması gerekir. Eğer oto yıkama, tasarımı gereği pazarlanabilir bir araca uygun değilse, bu risk sürücüye değil, sistem operatörüne aittir. (Af. VII ZR 39/24)
Araç standart olarak donatılmıştı
Ekim ayının sonunda yapılan sözlü duruşmada mahkeme başkanı Rüdiger Pamp, Karlsruhe'de görülen davanın tam olarak çok ilginç olduğunu, çünkü hem arabanın hem de araba yıkama yerinin daha önce uygun durumda olduğunun açık olduğunu vurguladı. Tavanın ucuna takılan spoiler otomobilin standart donanımının bir parçasıydı. Spoylerin kopması sonucu aracın arka kısmı da hasar gördü.
Sürücü Bernard Storm daha sonra Tecklenburger Land'deki sistem operatörüne 3.200 avronun üzerinde tazminat davası açtı. Alt mahkemeler bu konuda aynı fikirde değildi. Başlangıçta, Ibbenbüren bölge mahkemesi talep edildiği üzere araba yıkama işletmesini mahkum etti. Ancak itiraz üzerine Münster Bölge Mahkemesi davayı reddetti. Kuzey Ren-Vestfalya'daki Rheine'li davacı buna karşı temyiz başvurusunda bulundu – dava, en yüksek Alman hukuk mahkemesinde sonuçlandı.
Benzin istasyonu koruma görevini ihlal etti
Karlsruhe mahkemesi artık Storm'la aynı görüşteydi ve bölge mahkemesinin kararını yeniden verdi. Araba yıkamayı işleten davalı benzin istasyonu, kendisine talep edilen zararın tamamını ödemek zorundadır. Bu nedenle sistem iyi durumdaydı ancak davacının arabasına uygun değildi. Yedinci Sivil Senato'ya göre bu durumdan benzin istasyonu sorumlu olmalıdır.
Davacı Storm için yıllarca süren hukuk mücadelesi sonunda buna değdi. “Bunun önemli bir karar olduğunu düşünüyorum. Almanya'da her yıl binlerce insan benzer hasarlardan etkileniyor. Bu yüzden buna değdi” dedi davacı. “Kazandığım için açıkçası rahatladım.”
Karlsruhe hakimlerine göre sistem operatörleri, araçları yıkama işlemi sırasında hasardan koruma yükümlülüklerini yerine getirmek zorunda. Operatör, belirli araç modellerinin kendi sistemini kullanmasını engelleme yetkisine sahiptir. Ancak müşteriler genellikle yıkama öncesinde araçlarının sistemle uyumlu olup olmadığını değerlendiremiyor. Yargıç Pamp, bu nedenle, araçlarının araba yıkamadan hasarsız çıkacağına dair makul bir güvene sahip olmaları gerektiğini söyledi.
Sektör için “önemli sonuçlar”
Kuzeydoğu Garaj ve Benzin İstasyonu Endüstrisi Birliği'nden Hans-Joachim Rühlemann, “Bu kararın elbette sektörün tamamı için çok önemli sonuçları olacak” diyor. Karar sonucunda operatörlerin sigorta şirketleri primlerini artırabilecek. Sonuçta ek maliyetler fiyat artışları yoluyla müşteriye ulaşacaktır.
Federal Bağımsız Benzin İstasyonları Birliği genel müdürü Stephan Zieger, BGH kararının araba yıkama ve araba yıkama işletmecilerinin gerekliliklerini artırdığını söyledi. “Müşterinin zarar görmesini önlemek için operatörlerin araç donanımına eskisinden daha fazla dikkat etmesi gerekiyor.”
Davacı Storm, olumsuz deneyimine rağmen el yıkamaya geçmedi. Davacı, “Hasarın hemen ardından aynı arabayı benzer bir araba yıkama tesisine sürdüm” diyor. “Ve o zamandan beri arabalarımın birçoğunu defalarca araba yıkama makinelerinde yıkadım.”
dpa/con
Bir sürücü arabasını araba yıkamaya doğru sürüyor. Arabayı park ediyor, iniyor ve yıkama işlemine başlıyor. Aniden bir çatlama oluyor ve arka spoyler ayaklarının dibine düşüyor. Adam sistemin operatörüne tazminat davası açıyor. Ardından yıllar süren ve kendisi için mutlu sonuçlanan bir hukuk mücadelesi gelir. Karlsruhe'deki Federal Adalet Divanı'nda (BGH) üçüncü ve son derece mahkemesinde haklı olduğu kanıtlandı.
BGH'nin kararına göre, bir aracın yıkama sırasında hasar görmesi durumunda genel olarak araba yıkama kuruluşları sorumlu olmalıdır. Karlsruhe'deki jüri üyelerine göre bunun için belirleyici faktör, otomobilin standart olması ve uygun donanıma sahip olması. Örneğin, ayarlanmamış veya daha önce hasar görmemiş olması gerekir. Eğer oto yıkama, tasarımı gereği pazarlanabilir bir araca uygun değilse, bu risk sürücüye değil, sistem operatörüne aittir. (Af. VII ZR 39/24)
Araç standart olarak donatılmıştı
Ekim ayının sonunda yapılan sözlü duruşmada mahkeme başkanı Rüdiger Pamp, Karlsruhe'de görülen davanın tam olarak çok ilginç olduğunu, çünkü hem arabanın hem de araba yıkama yerinin daha önce uygun durumda olduğunun açık olduğunu vurguladı. Tavanın ucuna takılan spoiler otomobilin standart donanımının bir parçasıydı. Spoylerin kopması sonucu aracın arka kısmı da hasar gördü.
Sürücü Bernard Storm daha sonra Tecklenburger Land'deki sistem operatörüne 3.200 avronun üzerinde tazminat davası açtı. Alt mahkemeler bu konuda aynı fikirde değildi. Başlangıçta, Ibbenbüren bölge mahkemesi talep edildiği üzere araba yıkama işletmesini mahkum etti. Ancak itiraz üzerine Münster Bölge Mahkemesi davayı reddetti. Kuzey Ren-Vestfalya'daki Rheine'li davacı buna karşı temyiz başvurusunda bulundu – dava, en yüksek Alman hukuk mahkemesinde sonuçlandı.
Benzin istasyonu koruma görevini ihlal etti
Karlsruhe mahkemesi artık Storm'la aynı görüşteydi ve bölge mahkemesinin kararını yeniden verdi. Araba yıkamayı işleten davalı benzin istasyonu, kendisine talep edilen zararın tamamını ödemek zorundadır. Bu nedenle sistem iyi durumdaydı ancak davacının arabasına uygun değildi. Yedinci Sivil Senato'ya göre bu durumdan benzin istasyonu sorumlu olmalıdır.
Davacı Storm için yıllarca süren hukuk mücadelesi sonunda buna değdi. “Bunun önemli bir karar olduğunu düşünüyorum. Almanya'da her yıl binlerce insan benzer hasarlardan etkileniyor. Bu yüzden buna değdi” dedi davacı. “Kazandığım için açıkçası rahatladım.”
Karlsruhe hakimlerine göre sistem operatörleri, araçları yıkama işlemi sırasında hasardan koruma yükümlülüklerini yerine getirmek zorunda. Operatör, belirli araç modellerinin kendi sistemini kullanmasını engelleme yetkisine sahiptir. Ancak müşteriler genellikle yıkama öncesinde araçlarının sistemle uyumlu olup olmadığını değerlendiremiyor. Yargıç Pamp, bu nedenle, araçlarının araba yıkamadan hasarsız çıkacağına dair makul bir güvene sahip olmaları gerektiğini söyledi.
Sektör için “önemli sonuçlar”
Kuzeydoğu Garaj ve Benzin İstasyonu Endüstrisi Birliği'nden Hans-Joachim Rühlemann, “Bu kararın elbette sektörün tamamı için çok önemli sonuçları olacak” diyor. Karar sonucunda operatörlerin sigorta şirketleri primlerini artırabilecek. Sonuçta ek maliyetler fiyat artışları yoluyla müşteriye ulaşacaktır.
Federal Bağımsız Benzin İstasyonları Birliği genel müdürü Stephan Zieger, BGH kararının araba yıkama ve araba yıkama işletmecilerinin gerekliliklerini artırdığını söyledi. “Müşterinin zarar görmesini önlemek için operatörlerin araç donanımına eskisinden daha fazla dikkat etmesi gerekiyor.”
Davacı Storm, olumsuz deneyimine rağmen el yıkamaya geçmedi. Davacı, “Hasarın hemen ardından aynı arabayı benzer bir araba yıkama tesisine sürdüm” diyor. “Ve o zamandan beri arabalarımın birçoğunu defalarca araba yıkama makinelerinde yıkadım.”
dpa/con